Dé 8 meest gestelde vragen over LinkedIn

Zodra het personeel of bedrijven starten met LinkedIn, stuiten ze regelmatig op een aantal vragen. Er is vaak te weinig tijd om diepgaand kennis op te doen over het gebruik van LinkedIn. Dat geldt zowel voor ”persoonlijke” profielen als bedrijfspagina’s op LinkedIn. Wij hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen over LinkedIn hieronder voor je op een rij gezet.

1. ‘’Is het zinvol om op LinkedIn actief te zijn? Ik ben niet op zoek naar werk’’

Actief gebruik maken van LinkedIn is zeker zinvol. LinkedIn kan gebruikt worden voor het zoeken naar de juiste baan of stage, maar dit is niet het enige waar LinkedIn voor wordt gebruikt. Het professionele platform wordt gebruik om je professionele relaties te versterken, om te netwerken met andere professionals, of om jou te helpen bij het vinden van nieuw personeel, klanten of potentiële partners. Daarnaast kun je LinkedIn ook gebruiken voor personal branding of om artikels te publiceren en lid te worden van groepen. LinkedIn kan je zien als online CV én visitekaartje!

2. ‘’Krijgt iedereen mijn berichten (bijdragen) te zien?’’

Het is mogelijk om de zichtbaarheid van je berichten aan te passen aan de hand van de zichtbaarheidsoptie van de bijdrage. De berichten kunnen indien gewenst openbaar gedeeld worden óf alleen voor jouw connecties. Dit is bij elke bijdrage aan te passen.

3. ‘’Heb ik een betaald LinkedIn account nodig?’’

Het is niet noodzakelijk om een betaald LinkedIn account (LinkedIn premium) aan te schaffen. Met een gratis account kan je namelijk ook een uitgebreid profiel maken, content plaatsen, personen en profielen bekijken, toegang krijgen tot verschillende vacatures, bedrijfspagina’s aanmaken, groepen volgen, etc. LinkedIn heeft biedt vier verschillende Premium pakketten aan, waarvan elk met eigen kenmerken, extra functionaliteiten en prijzen:

1. LinkedIn Premium Carrière: met dit pakket kun je berichten sturen naar personen waar je geen connectie mee hebt. Ook kan je meer informatie krijgen over profielen en kan je inzien wie jouw account heeft bekeken

2. LinkedIn Premium Business: met dit pakket kun je meer berichten sturen naar profielen, je ontvangt een onbeperkt aantal zoekopdrachten en extra informatie over bedrijven.

3. Sales Navigator Pro: met dit pakket kun je geavanceerde zoekfilters en kun je notities maken over verschillende profielen

4. Recruiter Lite: met dit pakket ontvang je begeleiding op het werven van gerichte functies en je krijgt slimme zoeksuggesties.

LinkedIn Premium is aan te raden indien je gebruik wil maken van uitgebreidere opties, zoals: gedetailleerde bedrijfsinzichten ontvangen, leads genereren en hulp bij het werven van nieuw personeel.

4. ‘’Is adverteren op LinkedIn duur?’’

LinkedIn kan gebruikt worden als effectief advertentiekanaal om waardevolle B2B leads te genereren. Je kan met uitgebreide targeting mogelijkheden jouw doelgroep gericht bereiken, op LinkedIn heb je namelijk de mogelijkheid om te filteren op locatie, markt, functie, groepen, geslacht en leeftijd. Nadeel is wel dat de kosten van adverteren op LinkedIn hoger zijn als bij andere social media kanalen (zoals Facebook en Instagram). Dit komt omdat je moet concurreren met andere adverteerders door middel van een online veiling. Je concurreert met de adverteerder die dezelfde doelgroep willen bereiken. Het bedrag dat je betaalt is gebaseerd op het type activiteit.

LinkedIn heeft twee biedstrategieën als het gaat om advertentiekosten. Cost Per Click (CPC) en Cost Per Mille (CPM). De gemiddelde CPM liggen rond de €20 euro per advertentie in Nederland. Voor CPC ligt dit tussen de €3 en €10 euro. Ook verschillen LinkedIn advertenties met andere social media advertenties.

Het is noodzakelijk om de cijfers goed in de gaten te houden om het meeste uit je budget te kunnen halen. Goede analyses, interpretaties en schakeling zorgen ervoor dat je geen tijd en geen geld verspilt aan niet werkende LinkedIn Ads.

5. ‘’Waarom krijg ik uitnodigingen op LinkedIn van mensen die ik niet ken?’’

Deze vraag krijgen wij vaak! LinkedIn is een zakelijk platform, hier komen mensen om te netwerken. Er zijn verschillende redenen waarom je uitnodigingen ontvangt van onbekenden. Een voorbeeld kan zijn dat mensen zoveel mogelijk verschillende connecties proberen te scoren. Het kan ook zo zijn dat mensen hun netwerk willen uitbreiden en jouw account interessant leek voor hen. Bepaal voor jezelf of het voor jou interessant kan zijn om met deze persoon te linken en of je misschien alleen wil linken met mensen die je daadwerkelijk kent. Uiteraard kun je ook het gesprek aan gaan om te kijken of jullie iets voor elkaar kunnen betekenen.

6. ‘’Kan ik LinkedIn telefonisch bereiken?’’

Nee, LinkedIn is net als anderen social media kanalen niet telefonisch te bereiken. Wel hebben zij een Helpcentrum.

7. ‘’Moet ik wel of niet een bedrijfspagina aanmaken op LinkedIn?’’

Ja zeker wel! Wij zien het als een gemiste kans om hier als bedrijf geen gebruik van te maken, op een aantal kleine uitzonderingen na. Zit jouw doelgroep op LinkedIn? Dan doe je er als bedrijf verstandig aan om actief te zijn op LinkedIn. Door kennis en bedrijfsupdates te delen en de interactie aan te gaan met je doelgroep bouw je een relatie op. Bovendien biedt een bedrijfspagina jou de mogelijkheid om content te sponseren of een advertentie te maken. Op die manier kun je het bereik vergroten van jouw content en ben je in staat om jouw doelgroep zo specifiek mogelijk te benaderen. Dit is slechts een kleine greep uit de voordelen van het inzetten van een bedrijfspagina op LinkedIn.

8. ‘’Wat voor updates kan ik het beste op LinkedIn plaatsen?’’

Persoonlijke, kwetsbare verhalen en variatie zijn de sleutelwoorden op LinkedIn. Het gaat voornamelijk over updates die met je bedrijfs- en werkleven te maken hebben en waarin jouw expertise naar boven komt. Storytelling over groei, levenslessen of herinneringen kunnen zelfs ‘viral’ gaan. Op LinkedIn bedrijfspagina’s wordt met name kennis gedeeld, ontwikkelingen binnen een bedrijf, openstaande vacatures, mijlpalen, etc.

Wil jij optimaal gebruik maken van het grootste B2B platform en heb je hier hulp bij nodig? Neem vrijblijvend contact op met Social E-Media!