WhatsApp zakelijk inzetten?

Bijna iedere smartphone gebruiker gebruikt WhatsApp. Met bijna 10 miljoen WhatsApp-gebruikers in Nederland in 2016 (van alle leeftijden), is WhatsApp niet meer weg te denken uit het leven van de gemiddelde consument. Overweegt u om WhatsApp in te gaan zetten voor uw bedrijf? Lees er alles over in deze blog!

Waarom zou uw bedrijf WhatsApp moeten inzetten?
Richt u zich op de doelgroep in de leeftijdscategorie van 18 tot 40 jaar? Dan is het verstandig om WhatsApp in te zetten.
Doe dit met één van de onderstaande (of een combinatie van deze) uitgangspunten:

1)  Appcare
Voor de meeste bedrijven is dit het uitgangspunt om voor de tool WhatsApp te kiezen, als extra service voor de klant. Wilt u vragen, opmerkingen of klachten behandelen via WhatsApp? Dan is dit een uitstekend communicatiemiddel. WhatsApp is de meest persoonlijke vorm van online communicatie. U biedt de consument via deze weg een extra mogelijkheid om contact met u op te nemen, op een gangbare manier. Consumenten ”op WhatsApp” zijn to-the-point.

2)  Content kanaal
WhatsApp is ook een uitstekend middel om (gericht) content aan te bieden. De kans dat uw post op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn gezien wordt tussen alle andere updates, wordt kleiner en kleiner. De consument waardeert commercie via dit kanaal niet of nauwelijks. Zet WhatsApp daarom goed in en bepaal vooraf een strategie. Daarnaast is het belangrijk dat de consument zichzelf heeft opgegeven voor het ontvangen van berichten van uw organisatie.

Wist u dat: u WhatsApp ook kunt gebruik via de computer? Klik hier en u wordt doorverwezen.

De voordelen op een rijtje
WhatsApp als communicatiemiddel voor uw bedrijf heeft de volgende voordelen:
– Populariteit (veel gebruikers);
– Weinig tot geen kosten;
– Mogelijkheid tot groepsgesprekken (interactie)

WhatsApp is tijdrovend
Het grootste nadeel van WhatsApp als communicatiemiddel voor uw bedrijf is dat het tijdrovend is. U kunt ook geen automatische berichten versturen en de consument verwacht snel een reactie via dit kanaal. Response tijd
is de tijd tussen het ontvangen van een bericht en het antwoorden daarvan. Houd er rekening mee dat u ergens aangeeft wat de response tijd van uw organisatie is. De response tijden voor WhatsApp kunnen omhoog schalen van 5 minuten tot een half uur.

Social media is leuk en bied enorm veel kansen, maar bij onzorgvuldig gebruik zijn er ook flinke risico’s aan verbonden!  Daarnaast is dagelijkse monitoring belangrijk, zodat uw bedrijf geen kansen misloopt. Weet u niet goed wat u met uw social media kan doen? Of gaan de innovaties u te snel? Wilt u zich liever bezig houden met uw eigen werkzaamheden voor uw onderneming? Neem vrijblijvend contact met mij op, ik kan u helpen!

Vraag vrijblijvend een offerte aan en ontvang binnen 24 uur antwoord!