YouTube Shorts
YouTube Shorts: wat is het en wat kan je er mee?
Bijna iedereen is tegenwoordig bekend met TikTok en Instagram. YouTube, als bekendste videoplatform, kan natuurlijk niet ontbreken in dat rijtje. Onlangs zijn YouTube Shorts geïntroduceerd, een soort combinatie van TikTok, Instagram Reels en YouTube, maar wat is het precies, hoe maak je ze en hoe zet je dit als bedrijf in?
YouTube Shorts zijn in 2021 geïntroduceerd ter stimulatie van korte user-generated video’s. Aangezien de mobiele telefoon niet meer weg te denken is en je het altijd op zak hebt is het mogelijk om korte video’s te maken en deze te publiceren. YouTube Shorts zijn video’s van maximaal 60 seconden. De Shorts zijn te vinden in het speciale Shorts tabblad en via de homepage. Alle YouTube-gebruikers kunnen de Shorts bekijken.
Waarom zou je YouTube Shorts gebruiken?
Tegenwoordig is het kijken van korte video’s één van de grootste trends op social media. Het creëren en delen van korte, maar krachtige video’s kan veel potentie geven voor jouw bedrijf. YouTube heeft een enorm bereik en de Shorts zijn weer een extra middel om publiek te bereiken. Shorts worden gemiddeld 30 miljard keer bekeken per dag! Een goede reden om hier gebruik van te maken dus.
Hoe maak je YouTube Shorts?
Shorts kun je eenvoudig zelf maken in de YouTube-app door op het plusje (+) te klikken. Hier kun je kiezen om een video op te nemen of er een te gebruiken vanuit je bestaande mediabibliotheek. Ook bij YouTube Shorts kun je veel verschillende elementen toepassen, zoals het toevoegen van muziek, de snelheid van de video, teksten en filters. Nadat je een video hebt geüpload kun je tekst toevoegen aan de video, je kan hierin zelf bepalen wanneer de tekst verschijnt en verdwijnt. Ook kun je bepalen welk gedeelte van een nummer wordt afgespeeld. Ideaal voor het creëren van jouw Short. Na alle elementen te hebben toegevoegd geef je de Short een naam en tekst. Tip: gebruik de #shorts voor meer bereik.
Hoe zet je YouTube Shorts in?
Gebruik YouTube Shorts om je YouTube-kanaal te promoten. Door gebruik te maken van korte video’s kan je ervoor zorgen dat je meer abonnees krijgt op jouw YouTube-kanaal. Bij elke Short is er een Abonneer-box te zien, waardoor gebruikers sneller getriggerd worden om te abonneren op je account. Normaliter zit deze knop op YouTube redelijk verborgen onder een video.
Door gebruik te maken van Shorts wordt je betrokkenheid met gebruikers verhoogd, door het YouTube algoritme. Dit verhoogd het bereik dat je kanaal heeft. Je kunt in de Short korte shots geven van jouw bedrijf, bijvoorbeeld achter de schermen, evenementen, producten, aankomende nieuwe producten en meer. Door dit soort beelden te delen wordt je bedrijf als authentiek gezien, wat zorgt voor meer vertrouwen bij de gebruikers/klanten. Speel daarnaast ook in op trends om nóg meer bereik te genereren. Het is belangrijk om in de eerste paar seconden de aandacht te krijgen van de kijkers, anders wordt je video weg gescrold. Kortere video’s zijn helemaal in! Tegenwoordig hebben gebruikers een kortere aandachtspanne. Als iemand jou een video van 20 minuten en van 15 seconden toestuurt ben je sneller geneigd om de kortere video te kijken. Ook worden kortere video’s beter onthouden dan lange.
Een groot voordeel aan YouTube Shorts is dat het nog relatief weinig wordt gebruikt door bedrijven. Dus dit is jouw kans om je te onderscheiden van anderen.
